How-to-Cash-a-Two-Party-Insurance-Check-Featured-Image

دعاوی مربوط به اسناد تجاری
(چک و سفته و برات)

 شرایط اقتصادی موجود در کشور و شرایط بوجود آمده به دلیل بیماری کرونا و عدم گردش اقتصادی  موجب شده است که صادر کنندگان اسناد تجاری (چک و سفته) نتوانند اقدام به پرداخت وجه اسناد صادر شده خود نمایند و همین امر موجب افزایش پرونده های مربوط به چک و سفته در محاکم شده است ما در این گفتار قصد داریم اطلاعات کافی را در خصوص دعاوی مربوط به چک و سفته به شما ارائه دهیم.

اسناد تجاری

اسناد تجاری در قانون تجارت ما شامل چک و سفته و برات می شود که بدلیل عدم استفاده از برات توسط مردم و رایج نبودن آن در بازار قوانین مربوط به آن متروک مانده است در حال حاضر آنچه بیش از همه در عرف بازار ما کاربرد دارد چک می باشد و بعد از آن نوبت به سفته می رسد. قانون گذار مزایای متعددی برای اسناد تجاری در نظر گرفته است مانند صدور قرار تامین خواسته بدون نیاز به تودیع خسارت احتمالی یا ایجاد مسئولیت تضامنی برای امضا کنندگان این اسناد. شاید بتوان مهمترین این مزایا را 1-اصل مسئولیت تضامنی2-اصل غیر قابل استناد بودن ایرادات3-اصل استقلال امضائات4-اصل دلالت بر مدیونیت نامبرد که در گفتاری دیگر به تفضیل توضیحاتی در خصوص این مزایا داده خواهد شد.

طرق وصول وجه چک

1-اقامه دعوای حقوقی:

در این طریق دارنده ی چک می تواند هم علیه صادر کننده و هم ظهر نویسان و در صورتیکه هریک از آن ها ضامن داشته باشد ، علیه ضامن ایشان نیز اقامه دعوی نماید و کلیه مسئولین چک در برابر دارنده مسئولیت تضامنی دارند در اقامه دعوی حقوقی دارنده چک باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح دعوی حقوقی مبنی بر مطالبه وجه چک نماید.

2-صدور اجرائیه توسط ثبت:

صدور اجرائیه توسط ثبت نسبت به اسناد لازم الاجراء صورت میگیرد قواعد صدور اجرائیه توسط ثبت تابع آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی است . اجرائیه را تنها علیه صادر کننده سند تجاری صادر می گردد و علیه ظهرنویسان و ضامن چک قال صدور نیست و مرجع صدور آن اداره ثبت اسناد می باشد.

3-طرح شکایت کیفری:

فقط علیه صادر کننده چک می توان طرح دعوی کیفری نمود و شخص با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می تواند اقدام به طرح شکایت مبنی بر صدور چک بی محل نماید در این دسته از دعاوی ابتدا پرونده به دادسرا رفته و تحقیقات توسط دادسرا صورت می گیرد سپس پرونده جهت صدور حکم به دادگاه کیفری دو ارجاع میگردد.

مطالبه وجه سفته

در صورتیکه شما دارنده سفته میباشید تنها می توانید اقدام به طرح دعوا حقوقی جهت مطالبه وجه آن نمایید در سفته نمی توان اقدام کیفری و ثبتی نمود.

Share on telegram
Telegram
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب